Blog van Zonder Vleugels informatie marketing

Zoek geen klanten, laat ze naar u toe komen

Patrick van der Meer, infopreneur en eigenaar van Zonder Vleugels, schrijft op dit blog regelmatig over klanten werven, Internet marketing, zoekmachine optimalisatie, conversie, en aanverwante zaken.

9 december 2011

700 keer beter dan WordPress

Filed under: website — patrick @ 09:38

WordPress is voor velen HET systeem om een website in te bouwen. Het is laagdrempelig, wat het voor veel kleine ondernemers mogelijk maakt om zelf een website te beginnen. Maar is dat wel verstandig?

WordPress heeft heel trots wat statistieken over hun websites vrijgegeven. Trots, omdat het op het eerste gezicht hele goede cijfers lijken. Maar als je iets verder kijkt, dan besef je dat het iets anders ligt.

De Statistieken

Wat zijn dan die statistieken? Welnu, hier is de link naar het artikel van WordPress zelf: http://en.wordpress.com/stats .

Tjonge, bijna 70 miljoen websites, dat is nogal wat. De helft daarvan wordt gehost op het platform van WordPress zelf, dat zijn zo ongeveer 34 miljoen websites (naar beneden afgerond).

Op dezelfde pagina schrijft WordPress dat al die websites maar liefst 321 miljoen unieke bezoekers per maand trekken. Dat lijkt ook heel wat.

Maar deel nu eens die 321 miljoen bezoekers door 34 miljoen websites. Dan kom je op slechts 9 bezoekers per maand per website !!

9 bezoekers. Behalve de eigenaar zelf zijn dat een paar familieleden en vrienden die even een kijkje komen nemen op de gemiddelde Blog aka website.

Hoe zit het dan met andere systemen?

Met de meeste andere CMS systemen is het niet veel anders.

Yola bijvoorbeeld, wat in Nederland niet erg bekend is maar in Amerika wel, had bijna 2 jaar geleden een soortgelijke aankondiging. De berekening daarvan kwam op slechts 3 bezoekers per website per maand. Het artikel is online niet meer te vinden.

Van CMS systemen als Joomla, Drupal, Blogger en anderen zijn geen cijfers bekend. Maar die zullen weinig anders zijn. De reden daarvoor is simpel: vrijwel ieder CMS richt zich op het eenvoudig bouwen van een mooie website, of een blog. En niet op het trekken van bezoekers of het runnen van een Internet bedrijf.

Meer dan een CMS

Er is één uitzondering, niet geheel toevallig het pakket wat ik gebruik: SBI van het bedrijf SiteSell.

SBI is er van voor tot achter op gericht om een Internet bedrijf op te zetten, en dus ook om veel bezoekers te trekken. Het is dus veel meer dan een CMS, maar ik zal daar hier niet verder over uitweiden. Lees dat maar in de Site Build It recensie.

SBI heeft ook cijfers bekend gemaakt: op het SBI platform draaien ongeveer 50.000 websites (veel minder dan bij WordPress). En die websites trekken gemiddeld:

6400 unieke bezoekers per website per maand!!

Met andere woorden: dat is 700 keer meer dan de gemiddelde WordPress website!!

Ja, maar WordPress is wel gratis, toch?

Toegegeven, voor SBI dien je te betalen ( 299 US dollars, niet veel dus, en met kerst is er een 2 voor de prijs van 1 actie). En WordPress is gratis, of toch niet helemaal?

WordPress is gratis als je website op het WordPress platform draait. Het is echter aan te bevelen om het op een aparte host te draaien, dan is de website echt van jou. Kost dan natuurlijk wel hosting kosten.

Wanneer je serieus aan de slag gaat met WordPress, dan ga je gebruik maken van diverse plug-ins. Er zijn er veel gratis, maar er zijn ook veel betaalde plug-ins. Dit is de kracht van WordPress, maar tegelijk ook de zwakte.

Je weet immers niet welke de beste plug-ins zijn voor jouw situatie. Er zijn veel adviezen te vinden, ongeveer net zoveel als er plug-ins zijn. Voordat je weet welke voor jou goed zijn, ben je heel veel tijd, en in de meeste gevallen ook geld kwijt om dat uit te zoeken.

 

Met dit in het achterhoofd: welk pakket ga je nu gebruiken om een website in te (laten) bouwen? Toch maar lekker makkelijk in WordPress, of hecht je meer waarde aan je eigen succes?

7 reacties

  1. Dankjewel Patrick voor deze tip.
    Ik bekijk het meteen, want het zijn wel heel sprekende cijfers!

    Reactie by Tim van der Elst — 28 december 2011 @ 14:29

  2. Hey patrick, ik denk dat veel mensen een wordpresswebsite beginnen en dan toch afhaken.
    Het is inderdaad heel simpel, maar je moet wel doorzetten.
    Ik zie toch mensen om me heen worstelen, ook met wordpress!
    Ook een wordpresswebsite komt niet vanzelf.
    Dat zijn dan geen actieve websites. Die halen het gemiddelde flink naar beneden. Ik heb 2 wordpress websites. Met 1 doe ik al ruim een half jaar niets meer.
    Daarnaast heb ik 1 joomla website. Volledig laten bouwen en heeft me gigantisch veel geld gekost.
    Ik ken SBI niet, dus kan niet objectief vergelijken.
    Ik geloof echter niet dat een website zelf SEO genereert. Daar moet je zelf mee aan de slag, of uitbesteden.
    Inderdaad 1 van de meest vergeten zaken bij het bouwen van een website. Ook diverse webdesigners hebben hier geen kaas van gegeten. Dat heb ik zelf aan den lijve ervaren.
    Je marketing, je zoekmachineoptimalisatie, je producten etc.
    Alles waarmee je site gevonden wordt en de producten waarmee je geld gaat verdienen, zul je echt allemaal zelf moeten doen.
    Ook het schrijven van zoekmachiene vriendelijke titels/teksten, welke zoekwoorden ga je gebruiken.
    Allemaal zaken die een website niet zelf voor je doet.
    Mijn conclusie, veel CMS systemen zijn erg gebruikersvriendelijk
    daardoor starten veel mensen een eigen blog/website. Alleen dat is het begin.
    En wordpress is waarschijnlijk de bekendste, waardoor de meeste mensen daarmee starten, maar ook weer afhaken.
    Een goede wesbtie is inderdaad meer dan alleen wat tekst en foto’s
    Oefenen, kennis opdoen, uitproberen allemaal zaken, die niets met het cms systeem van doen hebben, maar met de mens die ermee aan de gang gaat.
    Ik heb sterk het vermoeden dat daar het probleem zit.
    Men haakt toch af als er geen resultaat komt, omdat het toch niet zo simpel blijkt.
    Je moet namelijk vrijwel dagelijks aan een website/blog werken. Zeker als je er geld mee wilt verdienen.

    Succes met je bezigheden

    Reactie by tineke rensen — 20 januari 2012 @ 08:23

  3. Beste Tineke,

    Bedankt voor je reactie. Je slaat de spijker op zijn kop. Punt is dat SBI je leert om tot goede inhoud te komen. En die goede inhoud zorgt voor de resultaten.

    De website genereert inderdaad geen SEO, en een CMS ook niet (die zet hooguit de teksten in het juiste formaat).

    SBI is dan ook veel meer dan een CMS. Het biedt je de tools PLUS het proces om tot succes te komen. En dat zie je in de cijfers.

    Reactie by Patrick van der Meer — 20 januari 2012 @ 08:39

  4. Het gaat niet om de aantallen (velen ‘proberen’ eerst iets en doen er vervolgens niets meer mee)maar om de resultaten die je met een (WordPress) site haalt. Dat laatste mis ik in je verhaal.

    Reactie by Hans — 20 januari 2012 @ 10:17

  5. Hallo Hans,

    Uiteraard gaat het om de resultaten, daar heb je al helemaal gelijk in.
    Als we eens veronderstellen dat er met de helft van al die WordPress sites niets meer gedaan wordt (erg veel lijkt me). Dan blijft er nog een factor 350 in resultaatverschil over. Lijkt me nog altijd duidelijk…

    Groeten,
    Patrick.

    Reactie by patrick — 20 januari 2012 @ 12:58

  6. Ik zag deze pagina zojuist op Twitter voorbij komen,
    ik vind het net als Tineke en Hans wel een erg ‘eenzijdig’ verhaal.
    Wordpress en SBI hebben waarschijnlijk o.a. een heel andere doelgroep.
    Al houdt je bij een Open Coffee een enquete over succesvol ondernemen krijg je ook heel andere resultaten als bij de Voedselbank,
    puur uit de uitkomsten van de enquete kun je dan ook kunnen concluderen dat je door een Open Coffee veel succesvoller wordt/bent…

    WordPress als systeem OP ZICH kan net zo succesvol zijn (bijv. http://www.mattcutts.com/blog/) als SBI, Joomla, Drupal, noem het maar op, het is alleen maar net wie het gebruikt en waarvoor.

    De cijfers worden héél anders als je rekening houdt met eenzelfde soort doelgroep:
    - actieve / niet actieve gebruikers
    - wel/niet eigen domein
    - wel/niet eigen bedrijf
    - wat voor site is het? blog, info, commercieel?
    - wat is het doel van de site op zich?

    Eerlijk gezegd heb ikzelf sinds vorige week wordpress voor het eerst in gebruik voor m’n eigen site, en ben erg enthousiast over het systeem op zich.
    Maar m’n site daarentegen (hoe ik het heb ingevuld) stelt NOG niet zoveel voor, daar ben ik heel eerlijk in, het moet nog aan alle kanten groeien en gevuld worden!

    Desalniettemin toch een interessant artikel hoor!

    Reactie by Leo Zandvliet — 18 april 2012 @ 18:07

  7. Dank voor je reactie, Leo.

    Het verschil zet hem niet zozeer in een andere doelgroep, maar in een ander doel van het systeem. WordPress is, evenals Joomla, Drupal en al die anderen, “slechts” een CMS. SBI kent veel meer tools, bedoeld om succesvol te zijn met je website.

    Wil je er meer van weten? Ik ben van plan hier een workshop over te gaan geven. Laat me weten of je er interesse in hebt en ik houd je op de hoogte.

    Reactie by patrick — 18 april 2012 @ 20:16

RSS feed voor reacties op dit bericht.

Helaas, het reactieformulier is op dit moment gesloten.