Ken je dat? Je bent ondernemer geworden, en in eerste instantie doe je zo veel mogelijk zelf. Zo schrijf je ook je eigen teksten, die je in folders en op je zelfgemaakte website zet. Om er na een tijdje achter te komen dat dat niet zo goed werkt. Je conclusie: die teksten moeten beter – tekstschrijver gezocht!!
Maar ben je wel op zoek naar een tekstschrijver? Of zoek je vooral naar een betere manier om klanten te trekken? In dat geval is er iets meer nodig dan “gewoon” een goede tekstschrijver.
Wat kan een goede tekstschrijver?
Vooropgesteld: ik heb grote bewondering voor goede tekstschrijivers. Ik schrijf ook veel teksten voor mezelf en mijn klanten, en ik weet dus hoe moeilijk het is. Voor kritische klanten schakel ik dus graag een nog betere tekstschrijver in…
Hele goede tekstschrijvers:
- Kunnen kort en bondig formuleren
- Kunnen levendig schrijven
- Hebben een bepaalde stijl
Korte bondige teksten zijn belangrijk om in weinig tekst de boodschap over te brengen. Levendig schrijven zorgt ervoor dat potentiële klanten een langere tekst ook verder lezen. En de stijl is belangrijk om een doelgroep goed aan te spreken.
Ziedaar 3 punten (en misschien mis ik er nog een paar) die heel belangrijk zijn in een tekst. Maar er is meer nodig om klanten te trekken.
Wat is er nog meer nodig om klanten te trekken?
Naast een goede tekst zijn grofweg twee zaken heel belangrijk:
- Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen die tekst ook lezen
- Hoe zorg je ervoor dat iemand die de tekst leest ook klant wordt
Als ik me hier even beperk tot het Internet, dan beweren bijna alle tekstschrijvers dat ze SEO webteksten schrijven. Daarmee suggereren ze dat die teksten als vanzelf bezoekers via de zoekmachines gaan trekken.
Maar er is veel meer nodig om via de zoekmachines gevonden te worden. SEO (zoekmachineoptimalisatie) omhelst meer dan een goede tekst.
Het gaat bij SEO toch om de inhoud?
Dat is inderdaad wat ik veel en vaak verkondig. Content is King! En daar sta ik nog steeds volledig achter.
Maar het gaat er vooral om welke inhoud je presenteert. Over welke onderwerpen? Op welke zoektermen richt je je?
Stap 1 is dus goed onderzoek doen. Zoek het gat in de markt om te bekijken waar jouw kansen voor succes liggen.
Met de resultaten van dat onderzoek ga je aan de slag. Belangrijk voor SEO is daarbij ook de structuur die je gaat opzetten, de techniek die je gebruikt, links naar je website, enzovoort. En later analyse, bijsturing, toevoegingen, en nog veel meer.
SEO is een vak, laten we het daar maar op houden.
En dan moeten er nog klanten getrokken worden
Voordat iemand die jouw teksten leest ook klant wordt, moet er heel wat gebeuren. Er speelt zich in het hoofd van zo’n potentiële klant heel wat af. En als je weet hoe dat werkt, ben je al een heel stuk verder.
Het gaat er dus om om de lezers stap voor stap te begeleiden in hun denkproces om klant te worden. Dat begint met het aankaarten van een probleem, en eindigt met de juiste “call to action”.
In de tussenliggende stappen dienen er obstakels te worden weggenomen. Obstakels die iedere potentiële klant in zijn hoofd opwerpt.
Zoek je nog steeds een tekstschrijver?
Of besef je nu dat er iets meer nodig is?
Door het hele proces op een wetenschappelijke manier op te pakken, kan ik een garantie op resultaat bieden. Iedere stap is daarbij essentieel, ja ook het tekstschrijven zelf.
Kijk dus vooral nog even verder op mijn website. En dan met name over het Online Succes Pakket. Daarin vertel ik wat ik doe om klanten te kunnen garanderen.
Aan de tekstschrijver die dit leest: ik hoop niet dat je je aangevallen voelt, dat is zeker niet mijn bedoeling. Specialiseer jezelf in een bepaalde manier van tekstschrijven. Ik huur je graag in zodra ik die specialisatie nodig heb.
En wil je je specialiseren in SEO webteksten en het trekken van klanten? Dan wil ik je graag op weg helpen!
Beledigd voel ik me geenszins hoor Mijn specialisme ligt op het vlak van het herschrijven van complexe en vakinhoudelijke materie, met name sociale zekerheid. Ik hoor het graag als iemand een goede tekstschrijver kan gebruiken.
Reactie by Linda Groesbeek — 26 april 2012 @ 10:33