Ken je dat? Je bent als een haas van start gegaan met je bedrijf. Na de KvK, de bank, en een huisstijl snel starten met een weblog, want je hoort overal dat dat zo nuttig is.
Om je na een aantal blog-artikelen af te vragen waar nou toch al die bezoekers blijven? Wie leest je blog eigenlijk?
Het voelt alsof je wordt ingehaald door een schildpad
Evenals de haas in het beroemde verhaal van de haas en het schildpad heb je je laten afleiden door allerlei adviezen. Je leest het immers overal op het Internet: met een blog krijg je snel succes, want
- Een blog is gratis en heel eenvoudig op te zetten
- Met een blog toon je je expertise, en dat trekt klanten
- Een blog doet het goed in Google
Het schildpad weet wel beter. Die heeft rustig en kalm gewerkt aan een goede aanwezigheid op het Internet. En hij was niet te beroerd om daarin te investeren, omdat gratis niet altijd goed is.
Waarom is gratis niet altijd goed?
Tuurlijk, als kleine ondernemer let je op je centen. En als iets dan gratis kan, waarom niet? Maar goede raad is duur, en jammer genoeg kom je daar vaak pas laat achter.
Als je je beseft dat er vele duizenden, zo niet miljoenen weblogs bestaan, dan krab je jezelf achter je oor. Wie leest al die weblogs, en zou de jouwe bij de weinige horen die wel een groot publiek trekken?
Als je dan ook nog in detail naar de succesvolle weblogs kijkt, vraag je dan ook af waarom ze succesvol zijn. Hoe vaak verschijnt er een artikel? Hoe goed zijn ze geschreven? Hoe bekend is de auteur?
Let’s face it, bloggen mag wel gratis zijn, maar het is nog niet zo eenvoudig om er succes mee te hebben. En een niet gelezen blog is vooral zonde van je dure tijd. Dan zijn er betere manieren om je expertise te tonen.
Maar zo’n blog was toch dè manier om je expertise te tonen?
De beste manier om je expertise te tonen, is op het moment dat een potentiële klant daarnaar op zoek is.
De haas rent van hot naar her om zijn expertise op een weblog te tonen. Hij schrijft over zus en over zo, en niet alles is even relevant.
De argeloze bezoeker van zijn weblog ziet echter bovenaan Weblog Haas zijn laatste blog-artikel. Is die relevant? Voor die bezoeker? Dat is maar zeer de vraag, en sterk afhankelijk van het moment.
De schildpad heeft zorgvuldig nagedacht. Over welke boodschap hij het eerst wil tonen op zijn website. Die boodschap spreekt zijn belangrijkste doelgroep direct aan. En die bezoekers willen dan doorlezen wat de schildpad nog meer te vertellen heeft.
Maar wie leest die website van de schildpad dan, een blog wordt toch veel beter gevonden in Google?
Een blog wordt snel, maar niet blijvend gevonden
Google houdt van blogs, dat is waar. Maar alleen daar waar het actuele content betreft.
Google herkent het karakter van weblogs, die snel inspelen op de actualiteit. En dus zal Google een nieuw blog-artikel snel opnemen in haar index.
Weer wordt de haas echter ingehaald door de schildpad. Zo snel als het artikel geranked werd, zo snel is het ook weer verdwenen.
De blogger zelf laat het artikel al zakken op de voorpagina, wat verwacht je dan dat Google doet?
Google houdt van actuele content. Maar Google houdt nog meer van goede, relevante content. En van content die zich bewezen heeft, door langdurig op een website te staan. Statische content dus, inderdaad!
Is Bloggen dan nutteloos?
Nee, zeker niet. Er zijn genoeg Bloggers met bewijzen dat bloggen wel degelijk nut kan hebben.
Alleen
- Zijn zij uitzonderingen
- Is het tijdrovend
- Werkt het het beste in aanvulling op
Wees dus als een schildpad, en investeer tijd en geld in een goede presentatie van jouw expertise op het Internet.
Staat jouw website als een huis, en heb je er de tijd voor? Ga dan bloggen, twitteren, facebook, enzovoorts, om nog meer bezoekers naar jouw website te trekken.