Blog van Zonder Vleugels informatie marketing

Zoek geen klanten, laat ze naar u toe komen

Patrick van der Meer, infopreneur en eigenaar van Zonder Vleugels, schrijft op dit blog regelmatig over klanten werven, Internet marketing, zoekmachine optimalisatie, conversie, en aanverwante zaken.

24 november 2011

Heb je geen geld om te investeren?

Filed under: ondernemen — Tags:, — patrick @ 14:30

Ik heb het in mijn praktijk nu al diverse keren meegemaakt. Klanten die, na het richtingsgesprek, zeer tevreden zijn met hun nieuwe richting. En daarbij verzuchten “als ik het geld had, zou ik je direct inhuren voor het vervolg”. Vanwege geldgebrek maken ze die investering toch maar niet.

In deze tijden van crisis hebben veel kleine ondernemers het zwaar. Omdat er minder klanten zijn, komt er minder geld binnen. En dus besluiten ze om ook minder te investeren, het geld is er immers niet.

Ze maken hiermee een enorme denkfout. Er is immers behoefte aan meer klanten. En om meer klanten te trekken moet je juist MEER investeren, niet minder.

Goed op je uitgaven letten is natuurlijk prima. Maar om uit het dal te komen dien je

  • Uit te vinden hoe je TOCH kan investeren
  • Een goede keuze maken WAARIN je investeert
  • Te letten op de Return on Investment (ROI)

Hoe kom je aan geld om te investeren?

Goed, er is dus geen geld om uit te geven. Mag ik er daarbij vanuit gaan dat je op alle andere zaken al bezuinigd hebt? Je koopt geen merk-producten meer? Geen vakantie naar het buitenland? Niet meer uit eten maar een gezellig avondje thuis of bij vrienden?

Dit zijn maar enkele voorbeelden waarop je kan bezuinigen. Neem daarbij een ander uitgangspunt: die uitgaven voor investeringen zet je vast, die zijn echt nodig. Daar omheen dient er bezuinigd te worden. Welke uitgaven kunnen geschrapt worden?

Is alles al geschrapt? Gebruik je een huishoudboekje en budgetcoach, en is er nergens meer een Euro te bezuinigen? Dan is het tijd voor Plan B.

Plan B is het bijeenschrapen van geld. Kan je nog iets op Marktplaats zetten? Kan je hand- en spandiensten verrichten wat een beetje geld oplevert? Een krantenwijk? Of misschien kan je iets ruilen?

Wees creatief. Er is altijd wel een manier om wat geld bij elkaar te krijgen, als je er van overtuigd bent dat de investering juist is.

Kies de juiste investering

Heb je eenmaal gezorgd voor een investerings-budget, dan komt het lastigste: waar ga je het aan uitgeven?

Waarschijnlijk heb je al diverse producten en diensten gezien die je zou willen aanschaffen. Maar als die je niet verder helpen ben je weer terug bij af.

Dus: even geen nieuwe laptop, geen andere huisvesting, en geen andere huisstijl. Tenzij je ZEKER WEET dat die nieuwe business opleveren.

Kies een investering die jou nieuwe klanten gaat opleveren. Investeer in nieuwe inzichten, nieuwe ideeën, nieuwe manieren om klanten te trekken. En zorg ervoor dat de resultaten zo concreet mogelijk zijn, zodat er een goede Return on Investment is.

Hoe zorg je voor een Return on Investment?

Er wordt veel geroepen door verkopers van producten en diensten. En als het goede verkopers zijn, vertellen ze je de benefits, wat het jou dus gaat opleveren.

Maar hoe concreet zijn die benefits? Wat levert het jou op in harde munten? Hoe weet  je dat het je meer oplevert dan het geïnvesteerde bedrag?

De resultaten van een investering zijn niet altijd op voorhand te kwantificeren, helaas. En dat is voor veel verkopers een reden om er vaag over te doen. Ga daar niet mee akkoord!

Wanneer een verkoper zijn product goed kent, dan kan hij je ook vertellen wat het oplevert. En als hij werkelijk overtuigd is van het product, dan geeft hij een garantie.

Een garantie is voor jou noodzakelijk om je Return on Investment te bepalen. En als die ROI positief is, dan levert je investering dus geld op, in plaats van dat het geld kost.

En je zorgt er dan natuurlijk voor dat een deel van dat verdiende geld weer geïnvesteerd wordt.

 

4 reacties

  1. Zou het misschien ook niet zo kunnen zijn dat je klanten onbewust bang zijn om te veranderen? Bang om uit hun comfortzone te komen?

    Geen geld, geen tijd, zijn de standaard excuses. Die altijd voor de hand liggen, en voor henzelf en de omgeving zeer acceptabel zijn.

    Verstandelijk weten je klanten blijkbaar wel dat ze met je in zee willen, maar onbewust willen ze dat wellicht toch ook weer niet. Dingen anders doen is vaak eng.

    Als ze er verstandelijk en innerlijk van overtuigd zijn (en aan toe zijn, ook zeer balngrijk!) dat jij ze verder kunt helpen, dan zullen ze inderdaad, zoals jij al aandraagt manieren vinden om het mogelijk te maken.

    Het echte probleem met een return on investment, zijn vaak de klanten zelf. Als zij niet uit hun comfortzone kunnen treden en dingen anders doen dan ze gewend zijn, dan zal er weinig veranderen.

    Zij zelf zullen dus in beweging moeten komen. Natuurlijk met jouw hulp.

    Ik denk dat als de behoefte van je klant, groot genoeg is en de overtuiging dat jij hen daarmee kunt helpen er 100 % is, dat ze heus wel bereid zijn om te investeren.

    Heel veel succes
    Tineke

    Reactie by tineke rensen — 24 november 2011 @ 15:50

  2. Hoi Tineke, bedankt voor je reactie.

    Ja dat kan zeker meespelen, ware het niet dat deze klanten al een stapje op weg zijn door het richtingsgesprek aan te gaan. Bovendien heb ik er (mede met dit verhaal) een paar inmiddels van kunnen overtuigen om toch de next step te nemen.

    Maar wat je aankaart is zeker een belangrijk punt voor potentiële klanten. Zij moeten uit hun comfortzone willen ze succes gaan hebben. Misschien een topic voor een volgende blogpost.

    Patrick.

    Reactie by patrick — 24 november 2011 @ 16:00

  3. Hallo Patrick,

    Interessant artikel schrijf je hier. Goed ook idd. Ik wil graag weten hoe je een business begint en je hebt een budgetcoach omdat je in de WSNP zit en geen baan kan vinden die dus dat geld oplevert om uit je schulden te komen en ervoor te gaan. Alle plannen A t/m H al gehad hebbende?

    Dat vind ik nu eens een uitdaging……

    Lees graag je mening Hierover,
    groet Miranda

    Reactie by Miranda Brinksma (@Merleboudine) — 12 januari 2012 @ 13:54

  4. Hallo Miranda,

    Dat is een lastige situatie inderdaad. Heb je een uitkering? Dan is er een traject mogelijk waarbij je vanuit een uitkering een bedrijf start. Hoef je dus niet te solliciteren.

    Heb je geen uitkering en (dus) geen sollicitatieplicht, dan heb je alle tijd om iets op te zetten. Ik ben zelf ooit begonnen door mijn kennis over reizen op een informatieve website te zetten, daar bezoekers mee te trekken en vervolgens adverteerders en affiliate inkomsten. Daarna de inkomsten weer investeren om verder te groeien.

    Het is de kunst om van een dubbeltje een kwartje te maken en zo telkens door te groeien.

    Het is niet aan iedereen gegeven om zo een bedrijf op te bouwen, evenmin als dat iedereen geschikt is om ondernemer te worden. Maar het kan wel.

    Groeten,
    Patrick.

    Reactie by patrick — 12 januari 2012 @ 15:04

RSS feed voor reacties op dit bericht.

Helaas, het reactieformulier is op dit moment gesloten.