Eerder deze week kreeg mijn blog-artikel met advies om GEEN Google Plus pagina te beginnen een stortvloed van reacties. Allemaal Google Plus gebruikers die niet begrepen waarom ik het afraad om zo’n prachtig product te gebruiken.
Het ging echter niet over de kwaliteit van het product Google Plus. Het ging over de reden waarom je zo’n product wel of niet gebruikt.
Google Plus is een prima platform
Google heeft met haar Social Media product Google Plus een prima product afgeleverd. Het lijkt enigszins op Facebook, maar met Circles, Hangouts, en andere mogelijkheden trachten ze het onderscheid met Facebook te maken.
Het aantal gebruikers van Google Plus is in het begin sterk gegroeid. En veel van die gebruikers zijn laaiend enthousiast. Kijk maar in de reacties op mijn eerdere artikel: allemaal mensen die Google Plus gebruiken tot grote tevredenheid.
Google heeft echter moeite om de stap van de early adopters naar de early majority en verder te maken. En de reden daarvoor is eenvoudig: die meerderheid zit op Facebook, ze zijn daar tevreden over en hebben weinig trek om een overstap te maken naar welk-ander-platform dan ook.
De discussie of het ooit gaat lukken is een andere. Dat kan, maar zal veel tijd nodig hebben. Te veel tijd, naar het oordeel van Google.
Daarom is Google nu begonnen haar monopolie te misbruiken. En dat is niet goed voor haar gebruikers (zie mijn eerdere artikel).
De goede redenen om Google Plus te gebruiken
Spoor ik je nu aan om de moraalridder uit te hangen? Nee, wanneer je daar geen trek in hebt hoef je heus niet roomser dan de paus te zijn.
Wanneer je goede redenen hebt om Google Plus te gaan gebruiken (en een Google Plus (bedrijfs-) pagina te maken), doe dat dan. Goede redenen zijn:
- Dat je de functionaliteiten van Google Plus veel beter vindt dan die van Facebook
- Dat je denkt dat (een deel van) jouw doelgroep zich op Google Plus bevindt
- Dat je interactie wilt met de gebruikers van Google Plus
En de slechte redenen
Waar ik me tegen verweer zijn de slechte redenen om aan Google Plus te beginnen:
- Vanwege SEO (hoog scoren in de zoekmachines)
- “Ik moet er bij zijn”
Ondanks de “Social Plus Your World” actie van Google, en de daarop volgende aansporingen van sommige SEO-deskundigen, gaat het aanmaken van een Google Plus pagina je weinig tot niets opleveren. Zolang je geen kwalitatief zeer goede inhoud biedt, zal jouw pagina geen voorrang krijgen boven anderen. Tenminste niet voor moeilijk te winnen zoektermen.
Ook een gevoel van “ik moet er bij zijn” hoef je voorlopig niet te hebben. Google Plus zit dus nog in de early adopters fase. En tenzij je daar bij wilt horen, kun je je tijd effectiever besteden aan andere zaken.
Wel een Facebook pagina?
Veel kleine bedrijven beginnen nu ook een Facebook pagina te maken. Is dat dan wel verstandig? Dat ligt eraan:
- WEL verstandig, als je interactie zoekt met een doelgroep die zich op Facebook begint
- NIET verstandig, als je weinig tijd hebt, en er van interactie met gebruikers geen sprake is
Om van een campagne op een Sociaal Medium een succes te maken, dien je er tijd in te steken. Veel tijd, en een goed plan. Het gaat niet werken met “even snel een bedrijfspagina maken”, of dat nu op Facebook of Google Plus is.