Na een lange stroom van Panda updates gedurende 2011 heeft Google een nieuw beestje gevonden om Webmasters en SEO specialisten angst aan te jagen: op 24 april werd de Pinguïn update gelanceerd (Penguin update in het Engels).
Evenals bij diverse Panda updates circuleren er weer allerlei verhalen over het Internet:
- Dit is de doodsteek voor de kleine websites
- Je moet snel je trucjes aanpassen
- Google pakt mijn verkeer af
Het paniekvoetbal viert weer hoogtij, en “deskundigen” raken niet uitgepraat over wat te doen. Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
“De doodsteek voor kleine websites”
Deze kreet hoor je iedere keer als Google een dansje doet (een Google-dance is jargon voor een aanpassing van de algoritmen). Het komt van webmasters die hun website(s) in de rankings zien dalen. Een reactie geboren uit frustratie.
Feit is dat vrijwel iedere aanpassing van Google geen verschil laat zien tussen grote websites (en merken), en kleinere. Het verschil wordt gemaakt door wat de webmasters hebben toegepast op hun websites, en niets anders.
Een algoritme verandering zoals bij de Pinguïn update zorgt ervoor dat trucjes die eerder nog werkten, plots geen resultaat meer hebben.
“Je moet je trucjes aanpassen”
Het doel van Google is om goede inhoud van websites te waarderen met hoge rankings. De algoritmen zijn er dus op gericht om goede inhoud te onderscheiden van minder goede inhoud.
Helaas richten veel SEO goeroes zich op die algoritmen, en verzinnen ze trucjes om die te misleiden.
Als een trucje niet meer werkt gaan ze dus op zoek naar nieuwe trucjes. Maar veel beter zou het zijn wanneer je je nu eindelijk eens richt op goede inhoud !
“Google pakt mijn verkeer af”
Als je website is getroffen door de Pinguin (of een andere) update, dan is dit een logische emotionele reactie. Je had immers mooie bezoekersaantallen, en je verdiende er leuk wat geld mee. Nu zijn de bezoekers (gedeeltelijk) weg, en dus ook een deel van je inkomen.
Maar had je wel recht op dat verkeer? Was jouw website werkelijk beter dan al die anderen? Of zet Google nu recht wat ze eerder verkeerd hadden gezien?
Wat is de Pinguïn update eigenlijk?
De Panda updates van vorig jaar waren een poging van Google om slechte inhoud te detecteren. Hoe ze dat precies doen is grotendeels een raadsel, maar het is duidelijk dat een aantal slechte websites succesvol uit de rankings zijn geweerd.
De Pinguïn update is iets anders. Google kondigde al eerder aan om “over-geoptimaliseerde” websites te gaan aanpakken. Recent heeft men dat aangepast naar de term “webspam”. Maar wat is dat nou?
Webspam, of slechte kwaliteit links
Het lijkt er op dat Google haar eigen Page Rank techniek aan het aanpakken is. De websites die getroffen zijn hebben vooral veel links van dubieuze bronnen verzameld.
Waar Panda dus vooral keek naar de kwaliteit OP de website, kijkt Pinguïn naar de kwaliteit van de links NAAR de website.
Voorheen ging Google er vanuit dat een webmaster weinig invloed heeft op wat er buiten zijn website gebeurde. Nu heeft men dus onderkend dat veel SEO-trucjes juist buiten de eigen website worden toegepast.
Google Pinguïn update is dus een nieuwe poging om de zoekresultaten te vullen met kwalitatief goede websites. En dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.