Veel marketeers zijn driftig op zoek naar guerilla marketing voorbeelden, omdat de “normale” marketing niet meer zou werken. Maar wat werkt er dan niet meer, en waarom werkt guerilla marketing dan wel?
Wat werkt er niet meer?
Wat er niet meer zou werken is “gewone” reclame. Het tonen van je producten op diverse kanalen, dan komen de klanten vanzelf.
Het werkelijke probleem is niet dat dit niet zou werken. Het werkt nog altijd, alleen het is wat minder makkelijk. Dat komt vooral door de concurrentie: iedereen toont zijn producten. En daarmee nemen ook de kosten toe: wat kost een reclamespotje rond het EK wel niet?
En dus komen de innovatieve marketing goeroes met leuke acties. Het jammere is alleen dat men die snel gaat kopiëren, en dan werken ze een stuk minder. In welke supermarkt kan je immers GEEN leuke Ek-dingetjes sparen?
Wat werkt er altijd?
Wat nog altijd werkt, en ook altijd zal werken, is een unieke marketing propositie. Wees uniek! En dan niet alleen een unieke actie, je hele bedrijfsvoering moet uniek zijn.Een voorbeeld. Dorpsgenoten van me zie je de laatste tijd steeds vaker in de Media verschijnen, in mooie, stijlvolle Oranje pakken. Een ludieke actie? Ja, maar het is veel meer dan dat.
Het in no-time in elkaar gestampte bedrijf MentalSuits is namelijk gebaseerd op iets unieks: stijlvolle pakken in afwijkende prints. En dat felle oranje is zo’n afwijkende print.
Verdere invulling
Het plan om MentalSuits op te zetten bestond al langer. Maar met het naderende EK bedachten de jongens ineens dat hun pakken daar naadloos op aansluiten.
Snel werd de productie in gang gezet. En toen de eerste pakken arriveerden, werden een aantal vrienden opgetrommeld om rond de oefenwedstrijden van het Nederlands Elftal hun gezicht te laten zien.
Een perfect Guerilla marketing voorbeeld natuurlijk. Want guerilla marketing gaat om opvallen op plekken waar veel mensen zijn. En de pakken vallen op, dat moge duidelijk zijn.
Het is ook een mooi voorbeeld van Virale marketing. Door ook zo veel mogelijk met BN’ers en andere mensen op de foto te gaan, verspreid het nieuws zich snel op Facebook en andere Sociale Media.
Maar de basis van dit succes ligt hem niet zozeer in het verzinnen van een leuke actie, het ligt veel meer in het opzetten van een bedrijf met een unieke marketing propositie en een uniek aanbod.
En uniek zijn kan jij ook! Hoe je dat doet kunnen we je leren in onze workshop “Wat is jouw verhaal”. Hierin helpen we iedere deelnemer om tot een unieke propositie te komen, een uniek verhaal dus. Er zijn nog plekken, dus klik op de link en schrijf je in!